Ny seier og topplassering til sommeren

Lørdag spilte herrelaget sin siste seriekamp før en liten sommerferie. Førde hadde tatt turen for å måle krefter mot oss, og nok en gang gikk vi seirende ut av den bataljen. Etter 90 minutter var en 2-0 seier i boks, og vi kan ta ferie med 25 poeng etter 12 kamper. Det er sterkt.

Som ofte før, blir det en tett og jevn åpning hvor lagene kjenner litt på hverandres styrker og svakheter. Det blir ikke så mange sjanser eller finspill i en slik periode. Vi får en god start ved at Jacob får satt inn 1-0 etter en corner for oss etter 8 minutter. Da får vi litt roen over oss, samtidig som Førde må jage litt mer. I denne perioden varierer vi med å presse høyt når vi kan, og ligge lavt i andre faser. Etter førsteomgang er over blir konklusjonen at vi har god kontroll bakover, spiller en del fornuftig i etablert angrep og skal fortsette slik, Vi vet også at utover i kampen vil vi få flere bruddmuligheter om resultatet står seg.

Og akkurat en slik overgang etter 4 minutter i 2.omgang gir oss 2-0. Rune går på et langt og nydelig løp inn i bakrom som vi finner han med ball, med litt marginer får Julian ballen med seg videre mot keeper, og setter 2-0 rundt hodet på keeper. Etter dette kontrollerer vi resten av kampen, vi har god kontroll bakover, selv om Førde da satser enda mer for å få seg et mål. Og med det blir det en ny seier, denne gangen 2-0.

Også i dag må jeg få nevne Askøy-laget. Vi starter med 8 Askøygutter, vi setter inn 2 nye underveis, hvor en av disse er en 15 år gammel debutant i Wilhelm. Det viser at vi er i ferd med å bygge et Askøylag slik som er målet.

Vårsesongen har ellers vært en fantastisk reise spesielt resultatmessig. At vi skulle stå med 25 poeng etter 12 kamper, er nok noe som veldig få hadde trodd. Ikke minst etter en ujevn preseason. Men gruppen har hele tiden klart å holde fast på utvikling, og det å forbedre prestasjoner. Med det har vi blitt et solid fotballag. Vi har en gjeng som jobber hardt sammen, vi kan presse høyt og lavt, og er vanskelige å skape sjanser på. Offensivt er vi tidvis god i overgangspillet, men både der og i etablert jobber vi hver eneste uke med å utvikle tempo og presisjon i det vi gjør med ball. Dette skal vi fortsette med når vi møtes etter et par ukers sommerferie, samtidig vi skal passe på at grunnmuren vår med kollektivt forsvarspill blir enda bedre, det er det som har gitt oss resultater til nå.

God sommer

Kristian